Nyheter, Næring

Landbruksnytt september 2021

Landbruksnytt

Landbruksnytt for Røros, Os og Holtålen kommuner.

Her kan du lese hele informasjonsdokumentet landbruksnytt nr. 3 september 2021.

Produksjonstilskudd del 2 – søknadsfrist 15. oktober
Regionalt miljøtilskudd – RMP – Søknadsfrist 15. oktober.
Tilskudd til Organisert beitebruk – søknadsfrist 15. november – for beitelag.

Tilskudd til nydyrking
Os, Røros og Holtålen kommuner gir tilskudd til nydyrking. Satsen er kr. 500,- per dekar. Arealet skal være godkjent og oppmålt av kommunen. Hver kommune har egne retningslinjer. Se kommunenes hjemmesider eller kontakt landbrukskontoret for mer informasjon.
Søknadsfrister:
Os kommune – 1 oktober
Holtålen kommune – 15. oktober
Røros kommune – 1 november.

Rovvilterstatning for husdyr
Søknadsfrist for husdyr tapt på beite er 1. november i tapsåret. Det må søkes direkte i Miljødirektoratets elektronisk søknadssenter

Hjorteviltjakt
Alle jaktlag skal i år sende inn inngått av tale om ettersøkshund på elg, rådyr og hjort. Skjema sendes til hans.iver.kojedal@os.kommune.no, eller til servicetorget. Alle hjortevilt som blir skutt skal legges inn i hjorteviltregisteret.

Investeringsmidler til tradisjonelt landbruk, BU – midler.
Søknad sendes til Innovasjon Norge.

I 2021 ble den fylkesvise tildelingen av midler til tradisjonelt landbruk brukt opp i løpet av våren. Signalene er at det er små og mellomstore melkebruk som vil bli prioritert også i 2022. Det forventes mange søknader inn og det er derfor viktig å sende inn søknadene tidlig nok. Vi ber om at alle som skal søke i 2022 tar kontakt med landbruksavdelingen. Søknadene bør sendes inn senest innen utgangen av november 2021.

Det arrangeres grûnderkurs i Nord-Østerdal i høst.
Kurset starter 19. oktober og går over 5 kurskvelder. Grûnderkurset gir deg innføring i hvordan du går fram for å etablere egen virksomhet, eller hvordan du kan realiserer nye ideer i allerede etablert bedrift. Kurset er aktuelt både for etableringeer innen landbruk og øvrig næring.

Påmeldingsfrist er 5 oktober. Du kan lese mer om dette her:  Informasjon og påmelding