Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Kunstmaler Christer Tronsmed tildeles Bergstadstipendet 2021

Formannskapet i Røros kommune vedtok i dag at Bergstadstipendet 2021 tildeles kunstmaler Christer Tronsmed.

Christer er født og oppvokst på Røros. Etter hvert flyttet han til Oslo hvor han gjennomførte studier i  spesialeffekter til film og tv. Som elev av Odd Nerdrum på Island opparbeidet han seg en kompetanse han har bygget videre på gjennom selvstudier. Videre studier er viktig for å ikke stagnere i en bestemt måte å male på, ifølge han selv. Nye utfordringer utvikler nye ferdigheter; som igjen gjør en i stand til å se flere muligheter.

“Je trivs best ti indre landskap”

Etter å ha bodd 20 år bla. i Oslo har han nå flyttet tilbake til Røros med
samboer og barn. Christer Tronsmed mottar Bergstadstipendet i anledning et kunstprosjekt med Røros i hovedsetet. Dette skal resultere i en avtalt utstilling under Vinterfestspillene hos galleriet Kunst og Kaos i mars 2022. Arbeidstittelen er foreløpig «Je trivs best ti indre landskap». I tillegg til å male interiør-, by- og naturmotiver fra Røros jobber han med malerier som viser assosiasjonene og bildene han kan få når han beveger seg i disse områdene. De førstnevnte bildene vil være realistiske og tro mot motivet, mens assosiasjonsbildene vil være langt friere i både idé og form. Dette er et utviklingsprosjekt, hvor målet er å oppnå større kunstnerisk frihet ved å ha to kunstneriske virker samtidig og ved siden av hverandre.

Røros kommune gratulerer så mye med stipendet og vi gleder oss til å følge hans kunstneriske virke videre.

Om Bergstadstipendet

Røros Kommune har delt ut Bergstadstipendet mer eller mindre hvert år siden 1972. Stipendet kan søkes av kunstnere, kulturarbeidere eller forskere som gjennom sitt arbeid er knyttet opp til Rørosdistriktet. Det er formannskapet som vedtar hvem som får stipendet.

Lurer du på hvem som har fått stipendet tidligere år? Se mer her: Bergstadstipend Røros kommune