Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Et akademi for folkemusikk fra hele verden

Bilde av utsnitt av fiolin

I dag, 1. juli lanseres The Folk Music Academy. Dette er den første undervisningsportalen med utgangspunkt i Nordisk Folkemusikk. Planen er å etter hvert inkludere folkemusikk fra store deler av verden. Prosjektet er en idé av folkemusikeren Olav Luksengård Mjelva fra Røros, som også har stått for det meste av innspilling. Prosjektet er støttet av Røros kommune.

Stor interesse for folkemusikk

Siden Desember 2019 har akademiet filmet 11 instruktører fra Norge, Sverige, Danmark og Finland på fele, hardingfele, nyckelharpe, perkusjon og trekkspill. Allerede nå er det svært mange som har meldt sin interesse for å lære seg folkemusikk gjennom det nettbaserte akademiet. Alt foregår på engelsk, og det viser seg nyttig da ca 1/3 av brukermassen er fra USA.

Kurs for erfarne og etterhvert også nybegynnere

Tanken er at siden skal oppdateres med nye tradisjoner, kurs og instruktører på ulike instrumenter jevnlig. Kommende instrumenter er blant annet vokal, gitar, torader, munnharpe, gitar og kantele. Etterhvert blir det også nybegynnerkurs på flere instrumenter. En del av kursene vil bli både på norsk og engelsk slik at dette er noe som kulturskolene forhåpenligvis kan benytte seg av etter hvert.

Røros kommune er stolt støttespiller

Prosjektet frem til lansering har blitt støttet av Norsk Folkemusikkfond, Kulturrådet, Trøndelag Fylkeskommune, Røros Kommune, Rørosbankens Næringsfond, Rådet for Folkemusikk og Folkedans, Bergesenstiftelsen og Erbo Gavefond.