Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Bergstadstipendet 2019 til Laila Mari Brandsfjell

Formannskapet på Røros gjorde i dag, onsdag 29. mai, følgende vedtak: «Bergstadstipendet 2019 tildeles Laila Mari Brandsfjell».

Laila Mari Brandsfjell kommer fra en reindriftsfamilie i Brekken og tilhører Saanti sijte. Hun elsker å formgi, skape og fortelle historier. Hennes bakgrunn er i vætna (samisk håndverk) og design. Vætna har gitt henne grunnleggende verdier som hun tar med seg inn i designprosessen. Som Laila selv sier: –når jeg får pendle mellom den tradisjonelle vætna til å designe produkter og møbler trives jeg best.

Laila har en bakgrunn og utdanning i vætna fra Sámi Allaskuvla i Kautokeino og design fra Högskolan för design och konsthantverk (HDK) i Göteborg. Laila har deltatt i flere utstillinger, blant annet ”Sápmi runt hörnet” som ble vist på Rørosmuseet sommeren 2017. Hennes eksamensarbeid fra HDK var med i prosjektet ”Duodji dreamers”. Duodji dreamers var et samarbeidsprosjekt mellom Riddu Riððu, Senter for nordlige folk og Samisk kunstmagasin. 10 samiske håndverkere valgte hvert sitt verk fra samlingen på Samisk kunstmagasin som inspirasjon for et nytt verk som de selv skulle lage. Både referanseverket og Laila sitt verk ble utstilt på senter for nordlige folk under sommeren 2018. Bergstadstipendet ønsker hun å  bruke til å videreutvikle og synliggjøre håndverk og design i Røros kommune.

Røros kommune gratulerer Laila Mari med Bergstadstipendet 2019!