Innlegg fra Røros kommune v/rådmannen til de siste ukers oppslag i Fjell-Ljom

Røros kommune har med bakgrunn i siste ukers medieoppslag i Fjell-Ljom, behov for å presisere og nyansere Fjell-Ljom sin dekning av ulike problemstillinger i Røros kommune.

Dette innlegget er sendt Fjell-Ljom, Arbeidets Rett, Nea-Radio og Rørosnytt og rådmannen har bedt om at innlegget blir tatt inn i sin helthet i de respektive mediene.

Spørsmålene som den administrative ledelsen er blitt bedt om å besvare, har hatt et mangfoldig innhold. Det har også vært utfordrende å skulle svare på disse pr. epost, ett for ett, ikke minst med utgangspunkt i redaktøren sine egne fastsatte klokkeslett. Det er vanskelig for kommuneledelsen å imøtekomme dette til enhver tid, særlig når vi ikke kan akseptere eller forstå grunnlaget for flere av spørsmålene. Dette håper vi mange vil ha forståelse for. Vi har også gitt våre svar så langt det har vært mulig.

Rådmannen og den administrative ledelsen har imidlertid ønsket å bringe klarhet i de ulike spørsmål som er blitt stilt og få dialogen i et mer konstruktivt spor. Rådmannen har ved flere anledninger invitert redaktøren i Fjell-Ljom til et møte med dette som formål. Disse tilbudene har redaktøren i Fjell-Ljom ikke hatt anledning til – eller valgt – å benytte så langt.

Avslutningsvis ønsker rådmannen å gjenta at invitasjonen til Fjell-Ljom fortsatt står ved lag. De andre mediene er også velkommen til et slikt møte. Rådmannen kan forsikre om at Røros kommune gjerne bidrar til et godt samarbeid. Kommuneledelsen har respekt for lokale medier og deres rolle i samfunnet og arbeider fortløpende med at Røros kommune skal være åpen og transparent og være tilgjengelig for media og innbyggere. Men den samme respekten må være gjensidig.

Bernt Tennstrand

Rådmann