Nyheter, Politikk

Innføring av strømsparetiltak i kommunale bygninger

Med bakgrunn i svært høye strømpriser velger Røros kommune å innføre disse strømsparetiltakene:

• Senke romtemperatur i kommunale bygninger til 20 grader, med unntak av barnehager og omsorgsinstitusjoner.
  • Slukke gatelys mellom kl 24.00 – 05.00.

Vi sørger for at innetemperatur er innenfor de normer og anbefalinger som gjelder, slik at inneklimaet er godt. Likevel vil en grad eller to gi store utslag på energiforbruket. Du kan du lese mer om skole og inneklima i veilederen, “veileder – miljø og helse i skolen”

Slukking av gatelys i perioder vil gjelde de gatelys vi har mulighet til å styre på denne måten. Røros kommune jobber kontinuerlig med tiltak som fører til energieffektivisering. Likevel er det en veldig stor kostnadsøkning slik som strømprisene har vært det siste året.

Kommunen jobber videre med å se på eventuelle andre tiltak som gjør at vi kan spare strøm. Til orientering så mottar kommunene ingen strømstøtte pr nå.

Tiltakene settes i verk med virkning fra uke 44.