Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Gunnar Berg mottager av Frivillighetsprisen 2018

Formannskapet i Røros gjorde torsdag 15.11.2018 følgende vedtak: Frivillighetsprisen i Røros kommune for 2018 tildeles Gunnar Berg. I statuttene for frivillighetsprisen står det at «Prisen skal deles ut til enkeltpersoner eller lag/organisasjoner som har utført en særlig frivillig innsats og engasjement til beste for medmennesker i Røros kommune».

Flere tiår med frivillig arbeid

Gunnar Berg har i over 40 år arbeidet som frivillig i Røros kommune. Hans samfunnsengasjement er bredt og stort, og spenner fra idrett og kulturliv til arbeid innenfor samfunnslivet for øvrig. Hans frivillige arbeid startet i 1975 som fotballtrener på Røros. En periode var han også fotballtrener på Glåmos. Innenfor fotballen har Gunnar hatt mange verv, og har bl.a. vært sentral innenfor yngres avdeling i fotballgruppa til Røros IL. Åsgjerdet er et sted Gunnar har lagt ned uttallige timer. I lang tid var han ansvarlig for organiseringen av aktiviteten der, og mange barn og unge har møtt Gunnar på denne perlen av en skileikeplass midt i verdensarven.

Innenfor kulturlivet har også Gunnar vært en aktiv medspiller. I flere år var han hovedansvarlig for den frivillige styrken under Elden. Vinterfestspill i Bergstaden har også hatt gleden av å ha Gunnar med på laget som frivillig. Gunnar har hatt og har et stort samfunnsengasjement. Det er vanskelig å nevne alle hans roller, men i dag er han bl.a. styreleder i Røros frivilligsentral, leder for Røros og Holtålen diabetesforening, sitter i styret i Røros tur- og løypeforening og i Lions. I begrunnelsen for pristildelingen fremheves særlig hans allsidighet innenfor det frivillige livet på Røros.

Gunnar Berg får frivillighetsprisen for sitt brede samfunnsengasjement og sitt store bidrag innenfor kultur, idrett og organisasjonsarbeid i Røros kommune. Kommunen gratulerer han med velfortjent pris. Røros kommunes frivillighetspris består av et diplom utarbeidet av Røroskunstneren Eli Wintervold, samt 15 000 kr.