Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Frivillighetsprisen 2021 tildeles Jostein Økdal

Formannskapet i Røros kommune gjorde torsdag 11.11.2021 følgende vedtak: Røros kommunes frivillighetspris 2021 tildeles Jostein Økdal. I statuttene for frivillighetsprisen står det at «Prisen skal deles ut til enkeltpersoner eller lag/organisasjoner som har utført en særlig frivillig innsats og engasjement til beste for medmennesker i Røros kommune».

Bredt engasjement over mange år

Jostein Økdal tildeles frivillighetsprisen for sin mangeårige innsats og engasjement i vårt lokalsamfunn. Det er særlig det brede engasjementet til Jostein som gjør ham til en meget verdig mottaker av denne prisen. Han har engasjert seg i kulturlivet, i organisasjonslivet, i menighetsarbeid, i politikken og i enkeltsaker.

Entusiasme for alt – fra vaffelsalg til styrelederverv

De siste årene har pensjonistforbundet på Røros nytt godt av hans frivillige innsats. Her har arbeidet bestått i å være en del av dugnadsgjengen med vedlikehold av Eldresentret, vaffelsalg og organisering av dugnadsarbeidet ved utstyrssentralen.

Røros pensjonistforbund ved åpninga av utstyrssentralen.

Økdal var i mange år medlem i Røros menighetsråd. Han var også en av ildsjelene rundt oppbygginga og driften ved Fjellkjerka. Han sitter fremdeles i styret for denne. Av enkeltsaker nevnes særlig hans innsats i Orgelkomiteen på Røros. Her var han en del av komiteen som gjorde en formidabel innsats med innsamling til nytt orgel.

Sentral for realiseringen av Frivilligsentralen

Jostein Økdal var også med i planleggingen av Røros frivilligsentral. Den første tiden satt han som styreleder av denne. Det er nesten ikke mulig å nevne alt av frivillig arbeid som Jostein Økdal har deltatt i. Hans brede engasjement, hans entusiasme og positivitet utgjør hovedbegrunnelsen for at han svært fortjent mottar prisen.

Røros kommune gratulerer med velfortjent pris. Kommunens frivillighetspris består av et diplom utarbeidet av Røroskunstneren Eli Wintervold, samt 15 000,- kroner.

Vil du vite mer om Frivillighetsprisen?

Se mer her: Frivillighetsprisen i Røros kommune