Helt siden 1972 har Røros Kommune delt ut et eget stipend til kunstnere, kulturarbeidere eller forskere som gjennom sitt arbeid er knyttet opp til Rørosdistriktet. Stipendet fikk navnet “Røros kommunes bergstad-stipend”, men i dag kaller vi det som oftest bare Bergstadstipendet. I år er det femti år siden det aller første stipendet ble delt ut.

45 mottagere siden 1972

Hele 26 menn og 19 kvinner har siden første utdeling fått bergstadstipend av Røros kommune. Stipendet er delt ut til utøvere innen hele bredden av kulturfeltet, blant annet musikere, visuelle kunstnere, forfattere, fotografer, skuespillere og kunsthåndverkere.

Matheson Bye var den første

Sittende akt av Roar Matheson Bye 1924

Den aller første utdelingen av bergstadstipendet, gikk til kunstmaler Roar Matheson Bye. Av de gamle statuttene for Bergstadstipendet fremgår at han mottok kr. 3000 i stipendsum. Røros kommune eier for øvrig ni malerier av Matheson Bye, og de kan du se her: Matheson Bye i Røros kommunes kunstsamling.

En fullstendig oversikt over alle mottagere siden 1972 finner du her:  Bergstadstipendet i Røros kommune

Hvem blir mottager i jubileumsåret 2022?

Bergstadstipendet deles ut på grunnlag av søknad. Stipendet kan søkes av kulturarbeidere, kunstnere eller forskere som gjennom sitt arbeid, kontinuerlig eller prosjektrettet, er knyttet opp til Rørosdistriktet. Søknadsfrist er 1. mai.

Hvis du har lyst til å søke, eller kjenner noen som du tenker burde søke, se mer her: Bergstadstipendet i Røros kommune