Eiendomsskatt

Eiendomsskatt

Her finner du informasjon om eiendomsskatt og utskriving av eiendomsskatt i Røros kommune.

SIST OPPDATERT: 27.02. 2017 - 13:15

EIENDOMSSKATT

Kommunestyret i Røros kommune vedtok i 2008 å innføre eiendomsskatt for hele kommunen. Pr. dato er det i overkant av 6000 eiendommer som betaler eiendomsskatt i kommunen.

 

Eiendomsskattelister 2017

Om eiendomsskattelistene og klagerett

Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 15, legges eiendomsskattelisten ut til offentlig gjennomsyn i tre uker fra i dag. Listen viser de skattepliktige eiendommene med angivelse av matrikkelnummer (gårds-, bruks- og festenummer), eiendoms-skattetakstene, skattesatsen og utregnede eiendomsskattebeløp. I tillegg utlegges liser for eiendommer som er fritatt for eiendomsskatt, jf. §§ 5 og 7 i eiendoms-skatteloven. Skattelisten er lagt ut på servicekontoret i Bergmannsgata 23.
Klage vedrørende fastsatt eiendomsskattetakst kan fremmes hvert år i forbindelse med den årlige utskrivingen av eiendomsskatten dersom det ikke er klaget på samme grunnlag tidligere år. Klagen må sendes skriftlig til eiendomsskattekontoret innen seks uker.

Eiendomsskattekontoret har adresse:
Røros kommune
Eiendomsskattekontoret
Bergmannsgata 23
7374 Røros

Hvem skal betale eiendomsskatt?

I Røros kommune skrives det ut eiendomsskatt på all fast eiendom, inkludert næringseiendommer, samt verker og bruk. Registrert eier av eiendommen (tinglyst hjemmelshaver) er ansvarlig for eiendomsskatten. Unntak kan være hvis det fins en langvarig festeavtale, eller hvis et ikke tinglyst eierskifte kan dokumenteres med kjøpekontrakt el. Hvis det er flere eiere blir én av dem satt som kontaktperson.

Hvem er fritatt for eiendomsskatt?

Kommunestyret kan i henhold til eiendomsskattelovens § 7 frita spesielle eiendommer helt eller delvis for eiendomsskatt. Dette er årlige vedtak som normalt gjøres i forbindelse med budsjettbehandlingen.

Eiendommer som skal fritas for eiendomsskatt:
I henhold til eiendomsskatteloven § 5 er det en del skatteobjekter som skal fritas for eiendomsskatt. Herunder kommunens egne eiendommer, visse eiendommer som staten eier, landbrukseiendommer mm. Eiendomsskattekontoret lager oversikt over de eiendommene som oppfyller kriteriene for fritak etter § 5. Vedtak gjøres av det politisk utnevnte skattetakstutvalget. Informasjon om fritak etter § 5 gis ved offentlig ettersyn, og ved utsendelse av takstmelding for nye eller endrede eiendommer.

Eiendommer som kan fritas for eiendomsskatt
I henhold til eiendomsskatteloven § 7  kan bystyret vedta å gi eiendommer som oppfyller kriteriene i lovparagrafen helt eller delvis fritak for eiendomsskatt. Skattyter har dog ikke krav på fritak fra eiendomsskatt selv om vilkårene i § 7 er oppfylt. Kommunestyret står fritt i spørsmålet om det vil bruke sin myndighet etter eiendomsskatteloven § 7, og kan for eksempel beslutte at det bare innvilges fritak etter enkelte av lovens alternativer, eller bare for visse grupper innen de enkelte alternativer.

Gjeldende kriterier for å få fritak for eiendomsskatt etter § 7 i Røros kommune kan forenklet beskrives slik:

  • Eiendommene må være eid av stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å være til nytte for kommunen, fylket eller staten
  • Av disse igjen er det kun eiendommer eller deler av eiendommer der det drives ikke-kommersiell virksomhet som arbeider innenfor livssyn, helse, sosialt arbeid, oppvekst, idrett, og kultur som gis fritak etter § 7
  • All kommersiell virksomhet skal betale skatt på vanlig måte

Det er hjemmelshaver som må søke om fritak etter § 7 dersom man mener eiendommen oppfyller disse kriteriene. Røros kommune har tidligere på eget initiativ også gitt fritak etter § 7 for eiendommer som åpenbart faller innenfor kriteriene, men det gjøres oppmerksom på at ikke alle fritaksberettigede eiendommer fanges opp av dette.

Søknaden må inneholde:

  • Begrunnelse på hvorfor eiendommen er berettiget til fritak etter § 7
  • Kopi av vedtekter/regnskap e.l. som viser at stiftelsen/institusjonen er ikke-kommersiell
Søknad sendes til:

Røros kommune
Eiendomsskattekontoret
Bergmannsgata 23
7374 Røros

Beslutningene om fritak etter § 7 er årlige vedtak som normalt gjøres i forbindelse med budsjettbehandlingen for kommende år.

Juridisk grunnlag

Det er eiendommens verdi som danner grunnlaget for skatteberegningen. Eiendomsskattetaksering skjer i henhold til kapittel 3 i eigedomsskattelova. Verdien av eiendommen skal settes til «det beløp ein må gå ut frå at eigedomen etter si innretning, brukseigenskap og lokalisering kan bli avhenda for under vanlege salstilhøve ved fritt sal«. Til skatteåret 2008 takserte Røros kommune alle skattepliktige eiendommer. Verdiene fra en slik «alminnelig omtaksering» skal stå i 10 år. Der det skjer endringer som har relevans for eiendomsskatten, f.eks. nye eiendommer, nybygg, seksjonering o.l., utføres en omtaksering. Det er verdt å merke seg at verdien skal tilsvare markedsverdi ved siste alminnelige omtaksering. Eiendomsendringer som medfører omtaksering blir gjort gjeldende fra 1. januar året etter at endringene er utført – med mindre det er snakk om endringer som skyldes faktiske feil som ligger på eiendommen. Det er med andre ord situasjonen den 1. januar i skatteåret som ligger til grunn for utskriving av eiendomsskatten. Etter ti år har kommunen anledning til å gjøre en såkalt kontortaksering. Det vil si at alle takster heves med en fast prosentsats. I Røros kommune har kommunestyret vedtatt at en sakkyndig nemd – Sakkyndig nemnd for eiendomsskatt – vedtar takstene på bakgrunn av forslag framsatt av eiendomsskattekontoret. Dette er i tråd med § 8 A-3 pkt 4 i eigedomsskattelova.

Takseringen – hvordan fungere den?

Hvert år endres taksten for ca. 400 eiendommer i Røros kommune. Dette er eiendommer hvor det er gjort endringer i form av nye bygg, tilbygg, revet bygg, fradeling, sammenslåing, areal-endringer osv. I tillegg foretas det en kontinuerlig kvalitetsheving av eksisterende eiendomsdata. Disse endringene blir i all hovedsak besiktiget/kontrollert på hver enkelt eiendom. Kommunen har egne ansatte som gjør denne jobben og de vil alltid ha kommunal bekledning og ID.
Skattetaksten bygger på faktaopplysninger og skjønnsmessige vurderinger. Faktaopplysninger om tomter og bygninger blir i all hovedsak hentet fra godkjente bygningstegninger og det nasjonale eiendomsregisteret matrikkelen. Dette er informasjon om areal, bygningstype, antall boenheter mm. Ved å logge inn på Røros kommunes webkart kan man slå opp i matrikkelen og finne grunnlagsopplysninger om sin egen tomt og bygg (areal og lignende).
For detaljopplysninger om eiendomsskatten må man fremdeles kontakte eiendomsskattekontoret.
Kort veiledning for innlogging på webkartet
Kvadratmeterpriser for tomt og bygninger fremkom ved prisanalyser i samarbeid med eiendomsmeglere, eiendomsselskaper i 2008. Sammen med faktaopplysningene gir disse en første sjablongtakst. I tillegg gjøres det alltid skjønnsmessige vurderinger for å komme fram til endelig takst. Skjønnsmessige vurderinger tar for seg standard og beliggenhet for eiendommene, og innebærer blant annet en utvendig besiktigelse. Det er også gjort analyser av priser i forskjellige områder i kommunen. Dette har medført at kommunen har opprettet fire bolig-soner. For disse sonene er det fastsatt egne sonefaktor. For fritidsboliger operere kommunen med én sone. Du kan lese mer om soner og soneinndelinger i dette dokumentet.

Hvor mye må jeg betale i eiendomsskatt?
For 2017 er skattesatsen 5,5 ‰ av skattetakst.

Det er eiendommens verdi som danner grunnlaget for skatteberegningen. Verdien fastsettes i en egen eiendomsskattetakst. Kommunestyret fastsetter hvert år størrelsen på skattesatsen. Skattesatsen skal ligge mellom 2 ‰ og 7 ‰. Eiendomsskatt = (eiendomsskattetakst * skattesats)
Endring i skattesats og andre generelle endringer informeres ved kunngjøring i lokalavisa og på kommunens hjemmeside. Skattelister legges ut til offentlig ettersyn ca. 1. mars hvert år.

Når kommer fakturaen?

Eiendomsskatten kreves inn sammen med øvrige kommunale avgifter, med forfall fire ganger i året:

1. termin – 25. februar
2. termin – 25. mai
3. termin – 25. august
4. termin – 25. november

Når blir endringer i eiendomssituasjonen regnet med?

Endringer på bygg og tomt som medfører omtaksering blir gjort gjeldende fra 1. januar året etter. Det er med andre ord situasjonen den 1. januar i skatteåret som ligger til grunn for utskriving av eiendomsskatten.
Når kan man se skattelistene for eiendomsskatt? Eiendomsskattelistene legges ut til offentlig ettersyn hvert år – innen 1. mars i skatteåret. Skattelisten blir tilgjengelig for publikum på servicetorget, Bergmannsgata 23, samt på kommunens web-sider og i lokale aviser.

Kan det klages på vedtatte takster?

De som får ny, eller endret eiendomsskattetakst, får melding om dette i eget brev før fakturering av 1. termin i skatteåret. Dersom man mener taksten er feil kan man klage på denne. Det må klages skriftlig innen seks uker etter at melding om takst er mottatt.

Eventuell klage sendes:

Røros kommune
Eiendomsskattekontoret
Bergmannsgata 23
7374 RØROS

Klagen behandles av Sakkyndig nemnd for eiendomsskatt. En klage som ikke blir tatt til følge, helt eller delvis, blir automatisk oversendt til Sakkyndig ankenemnd for eiendomsskatt for eiendomsskatt. Begge nemndene er oppnevnt av kommunestyret, og sitter for én kommunestyreperiode av gangen.

Faktura for eiendomsskatt må vanligvis betales selv om klagen ikke er behandlet før forfallsdato. Dersom klagen tas til følge vil eventuelt for mye innbetalt eiendomsskatt refunderes.

Hva er forskjell på ligningsverdi og eiendomsskattetakst?

For bolig- og fritidseiendommer er det i Røros kommune pr. dato ingen sammenheng mellom verdsettelse for ligningsformål (staten) og verdsettelse for eiendomsskatteformål (kommunen). Du kan lese mer om ligningsverdi for bolig- og fritidseiendommer på Skatteetatens web-sider.

Ligningsverdien utgjør vanligvis 25 % av markedsverdi for primærbolig (der boligeier er folkeregistrert per 1. januar). For inntektsåret 2015 skal ligningsverdien av sekundærbolig (alle andre boliger) være 70 % av markedsverdi.

Eiendomsskattetaksten skal være tilnærmet 100 % av markedsverdi ved siste alminnelige omtaksering.

rødsjø

Bilde av falleferdige bygninger fra Rødsjø-gruva.

Kontaktinformasjon

Eiendomsskattekontoret
Steinar Fenes, Ingeniør
Tlf: 72 41 94 50
E-post: eiendomsskatt@roros.kommune.no

Postadresse
Røros kommune
Eiendomsskattekontoret
Bergmannsgata 23
7374 Røros

Besøksadresse
Servicetorget i Bergmannsgata 23

X